Monday 12 December 2011

ummi ku sayang

alhamdulillah syukur pada robbul izzati kerana telah menjaga hidupku sehingga ke saat  ini..sesungguhnya jika bukan kerana kehendak, rahmat dan kasih sayangNya sudah tentu kita tidak dapat menikmati nikmat2 Nya yang terlalu banyak ini. 3xالله اكبر.

setiap hari kita diuji kerana apa sahabat2 kerana Allah sangat menyayangi hamba2Nya, Allah ingin mengangkat darjat kita sahabat2. fikirkan ALLAH sudah tetapkan apa yang ditentukan untuk kita tapi ALLAH ingin melihat sejauh mana kita bersabar, berdoa dan berserah padaNya. masanya sudah ditentukan dan apakah benda yang paling dekat dengan kita sudah pasti antum semua tahu kan iaitu "masa akan datang". jadi kenapa kita perlu tergopoh gapah sehingga tidak keruan menjalani hidup ini. walau apa keadaan sekalipun ia akan datang kepada kita..we must always ready and pray to ALLAH EVERYTIME.. jadikan kita hambanya yang sabar, redha dengan semua ketentuanNYA.

berbalik kepada kisah yang ana ingin kongsi hari ini ialah mengenai ummi ku sayang.setiap orang di dalam dunia ini dilahirkan oleh seorang ibu.bagaimana ibu itu, mungkin seorang yang solehah atau sebaliknya.tetapi ALLAH menganugerahkan anak2 kepada seorang wanita itu mengikut kehendakNya mungkin seorang ibu yang baik mendapat anak yang baik atau tidak baik atau ada juga seorang anak yang baik tetapi ibunya tidaklah baik. pening ke???hmm boleh faham kan.tetapi seorang anak itu WAJIB taat kepada ibu bapanya selagimana ibu tidak menyuruh kepada dosa.

ana dianugerahkan seorang ummi yang sangat istimewa kerana beliau seorang yang tabah dan cekal hati. sedari ana kecil sehingga besar ummi ana seorang yang sangat berdikari, beliau buat kerja selagi boleh. apa2 kerja beliau akan selesaikan sendiri. ana kagum sangat dengan beliau. walaupun pelbagai masalah yang beliau tanggung tapi ana tidak pernah dengar beliau merungut. ada juga ana tanya "ummi tak sedih ke jadi mcm tu" ummi  cakap kenapa nak sedih ALLAH adakan, ramai lagi orang yang lagi susah daripada kita. dulu2 ana cakap dalam hati redhanya la ummi aku ni..hmmm tak boleh jugak kita kena usaha la..tapi sekarang ana sudah faham hati ummi yang redha dan bersangka baik pada ALLAH.

walaupun ummi bukan wanita bekerjaya yang hebat di mata masyarakat tapi ummi adalah wanita yang tersangat hebat di mataku.ummi tempatku bermanja, ummi tidak meminta balasan, ummi yang ikhlas menyayangi.

semoga kasih sayangMu ya allah bersama ummiku.ya ALLAH berilah KEBAHAGIAAN untuk ummiku di dunia dan akhirat.

p/s : sayangilah ibu, jangan mencari kekurangannya kita belum tentu dapat menjadi sebaik ibu kita.

No comments:

Post a Comment