Tuesday 24 January 2012


Jodoh

Persoalan tentang jodoh ini sangat memeningkan kepala-kepala manusia. Begitu juga dengan ana. Satu yang boleh ana pegang kalau nak dapat jodoh yang soleh solehahkan diri kita dahulu, nanti Allah bagi yang sesuai dengan diri kita. Subhanallah baiknya ALLAH. Allah yang memegang hati-hati hamba-hambaNya insyaAllah semoga Dia temukakan kita dengan orang yang sepatutnya untuk kita. Sama-sama kita berdoa.

Seorang sahabat yang ana sayangi pernah berpesan dekat ana nanti kalau kawin nanti jangan terlalu berharap pada suami. Maksudnya suami segala-galanya takut terjadi sesuatu merana diri. Memang betul nasihat sahabat ana itu. Cuma ana fikir suami berhak dapat itu, bagi ana kalau ana ditakdirkan berkahwin, keredhaan suami itu penting, ana mahu syurga atas keredhaan suami. Jadi ana ingin berkongsi segala-galanya dengannya dan membantunya. Bukannya lama pun kita hidup dengan pasangan kita. Mungkin setahun, dua tahun, 10 tahun atau sampai 30 tahun. Masa yang singkat itu kita saling bahagiakan antara satu sama lain. Jangan cari kelemahannya kerana Allah jadikan kita lengkap-melengkapi antara satu sama lain.

Tapi kalau Allah tidak anugerahkan pasangan untuk kita jangan kita sedih sebab kita hidup sekejap sahaja, destinasi negeri abadi kita nun di sana. Mungkin Allah dah tetapkan untuk kita di sana nanti. Banyakkan solat tahajjud, solat taubat untuk memberi kekuatan kepada kita. Kekuatan hanya datang daripadaNya. Kekuatan datang dariNya dari pelbagai cara mungkin melalui orang sekeliling, mungkin melalui diri kita sendiri. Kita berlainan antara satu sama lain membuktikan Allah maha agung.

p/s : semoga diriku sentiasa kuat dan tabah.


No comments:

Post a Comment