Sunday 22 January 2012

ReNdAH DiRi



Bismillahirrahmanirrahim

segala puji bagi ALLAH yang memberi nikmat yang paling besar untuk kita iaitu nikmat iman dan Islam..hari ini ana nak cite pasal rendah diri.susah orang nak rendah diri kalau kita rasa kita hebat, orang lain tak boleh lawan kita dan kita susah nak ungkap mintak maaf dengan orang lain. sebenarnya tak salah pun kita minta maaf walaupun kita tidak bersalah.dan bukan menunjukkan kita lemah dan rugi pun. Kalau orang lain sakitkan hati kita mesti nak balas balik. Kau mesti rasakan baru padan muka. Kita serahkan pada Allah boleh kan. Biar Allah yang menilainya. Bukan takut pada dia tapi nak jaga hati kita supaya bersyukur dan sabar dengan ujian. Kan Allah ada berfirman jika kamu bersyukur Aku akan tambahkan nikmatKu. J

kita akan rasa lebih tenang dan bahagia Insyaallah. Cubalah, buang ego kita jauh-jauh. Kita ini tiada apa-apa nilai yang istimewa pun berbanding dengan orang lain.kita sama sahaja.yang membezakan ialah ketakwaan kita yang ALLAH sahaja boleh menilainya. Kita dan orang lain sama-sama melakukan kekhilafan. Bukalah pintu kemaafan dan jangan pandang rendah kepada orang lain.

ana teringat satu kisah seekor kucing yang menjadi peliharaan seorang jiran. tuan punya kucing ni biarkan kucing peliharaannya di luar rumah. sudah menjadi kebiasaan jika binatang peliharaan kita biarkan di luar rumah ia akan merayap. Begitu juga dengan si anak kucig yang comel ini.

Ia keluar dalam keadaan tengah malam yang gelap tiada sinaran cahaya lampu hanya “dhau’ al-qamar” sahaja yang menerangi malam itu. Kereta yang dipandu oleh seorang pemuda telah melanggar anak kucing yang comel tadi dan secara kebetulan telah dilihat oleh tuan kucing tersebut, beliau marah-marah kerana telah melanggar anak kucingnya dengan suara yang kuat dan menyindir. Bayangkan di tengah-tengah malam dia telah memarahi pemuda tersebut yang terpinga-pinga lantaran tidak sengaja melanggar anak kucingnya dalam keadaan yang gelap gelita.

Pemuda tersebut cool dan sabar sahaja walaupun dia tidak sengaja dan agak terkejut dengan tindakan jirannya itu. Keesokan harinya pemuda tersebut menemui jirannya dan meminta maaf kerana tidak sengaja melanggar kucing itu dalam keadaan tengah malam yang gelap. Muka wanita yang memarahinya berubah mungkin dia rasa bersalah dan malu kerana memarahi pemuda tersebut.  

Kalau kita rasa diri kita tidak bersalah dan tidak patut dimarahi begitu mungkin kita akan berdendam dan syaitan mula lah menghasut kita supaya membencinya dan menceritakan keaibannya kepada orang lain. Maka mulalah bertambah-tambah dosa kita tanpa kita sedari. Sungguh bijak syaitan menipu daya anak Adam.

Alangkah indahnya hidup kita tanpa sengketa, sakit hati, adu domba, mengumpat, iri hati dll. Penuhilah hidup kita dan persekitaran kita dengan senyuman, kemaafan, kasih sayang.  

p/s : untuk ingatan diri ana sendiri dan orang-orang yang ana sayang. Sayang antum.



















No comments:

Post a Comment